مقالات عمومی

تاریخچه عطر و ادکلن

تاریخچه عطر و ادکلن

تاریخچه عطر و ادکلن از خانواده‌های ثروتمند و اشراف شروع می‌شود. اسناد تاریخی نشان می‌دهند افراد ثروتمند قبل از مردم عادی لذت بوی خوش را درک کردند و آن را وارد زندگی روزمره‌شان کردند.

امروزه عطر وسیله‌ای برای اصلاح بوی طبیعی بدن یا از بین بردن بوی بد است اما در زمان‌های قدیم فقط به این هدف استفاده نمی‌شد و مردم از آن به‌عنوان ماده‌ای برای پیشگیری در برابر بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

کلمه عطر یا Perfum که امروزه برای توصیف رایحه‌های خوش با ترکیب‌ها و بسته‌بندی‌ها و برندهای مختلف استفاده می‌شود، از کلمه لاتین  Per Fumus به معنای «از طریق دود» گرفته شده است. اولین تولیدکنندگان عطر، رومی‌ها، ایرانی‌ها و اعراب بودند.

 

عطر در دوران باستان

از جمله مشتاق‌ترین عطرسازان در دوران باستان، مصریان بودند. در موزه لوور پاریس، نقش‌ برجسته‌ای از سنگ آهک مصری مربوط به حدود 600 سال قبل از میلاد وجود دارد که زنان را در حال برداشت نیلوفرها در باغی مملو از گل‌هایی به بلندی قد خودشان نشان می‌دهد. زنان نیلوفرها را در پارچه می‌پیچند و پارچه را به چوب بالای یک ظرف بزرگ می‌پیچانند تا روغن یا آب گل‌ها را برای استخراج عطر بگیرند.

مصریان علاوه بر عطر نیلوفر، عطر گل رز، دارچین، جعفری، علف لیمو و… را هم استخراج می‌کردند. آن‌ها حتی مخلوط‌های معطر پیچیده‌ای از موادی مانند کشمش، کندر، کاج، عسل، شراب و توت تولید می‌کردند و از آن‌ها برای مبارزه با بیماری‌های ریوی و کبدی استفاده می‌کردند.

مصری‌ها احتمالاً توجه به عطر را از سومری‌ها الهام گرفته‌اند و دستورالعمل‌های خود را در سراسر سواحل مدیترانه به اشتراک گذاشته‌اند. در قبرس، باستان‌شناسان یک کارخانه عطرسازی 4000 ساله را کشف کردند که در آن کارگران از روغن زیتون برای استخراج عطر گیاهان معطر استفاده می‌کردند. استفاده فراوان از عطر در اطراف دریای مدیترانه در در اسناد تاریخی دیده می‌شود.

در طول امپراتوری روم، عطر در تمام جنبه‌های زندگی اشراف وجود داشت. با لوله‌کشی پیشرفته رومی، گاهی اوقات عطرها از سیستم‌های آبپاش سقفی در ضیافت‌های باشکوه منتشر می‌شد و فضا را معطر می‌کرد. هنوز هم غذاهای معطری در منطقه مدیترانه یافت می‌شود که ریشه در همین تاریخ عطر دارد؛ مانند شیرینی‌های آغشته به عسل و گلاب.

 

چطور یک عطر خوب انتخاب کنیم
مطالعه این مطلب

 

عطر در بین‌النهرین

اولین شیمیدان ثبت‌شده در جهان زنی به نام تاپوتی است؛ عطرسازی که نامش روی لوحی به خط میخی ثبت شده است که قدمت آن به 1200 قبل از میلاد می‌رسد. او روش‌هایی را برای تکنیک‌های استخراج بو ابداع کرد که پایه و اساس ساخت عطر بود.

 

عطر در هند

یکی از اولین روش‌های تقطیر عطرسازی در متن آیورودای هندو نوشته شده است. باستان‌شناسان دستگاه تقطیر سفالی به همراه ظروف نفتی را در دره سند  کشف کردند که قدمت آن به 3000 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسید. همچنین در این اکتشاف‌ها ظروف سفالی با دهانه‌های خاص به دست آمد که برای استخراج گیاهان استفاده می‌شد.

 

عطر در اسلام

فرهنگ‌ اسلامی در دو زمینه مهم «استخراج عطرها از طریق تقطیر» و «معرفی مواد خام جدید» در تاریخ عطرسازی و پیشرفت‌های علمی غربی، تأثیر بسزایی داشتند.

با ظهور اسلام، مسلمانان در تولید عطر از مشک، گل رز و کهربا پیشرفت کردند و از عطرها در زندگی روزمره و انجام امور دینی استفاده کردند. تاجران مسلمان عرب و ایرانی‌ به طیف وسیعی از ادویه‌ها، رزین‌ها، گیاهان دارویی، چوب‌های گران‌بها، گیاهان و مواد معطر به‌دست‌آمده از بدن حیوانات مانند عنبر و مشک دسترسی گسترده‌ داشتند.

ابن سینا فرایند استخراج روغن از گل‌ها را با استفاده از تقطیر  را کشف کرد؛ روشی که امروز هم به کار گرفته می‌شود. تا قبل از کشف او، عطرهای مایع مخلوطی از روغن و گیاهان خردشده یا گلبرگ‌هایی بودند که ترکیبی قوی ایجاد می‌کردند. گلابی که با روش ابن سینا تولید می‌شد لطیف‌تر بود و بلافاصله محبوب شد.

 

 عطر در اروپا

دانش عطرسازی در اوایل قرن چهاردهم تحت تأثیر دانش عربی به اروپا رسید اما در نهایت مجارها اولین عطر مدرن را معرفی کردند. اولین عطر مدرن، ساخته‌شده از روغن‌های معطر مخلوط شده در محلول الکلی، در سال 1370 به دستور ملکه الیزابت مجارستان ساخته و در سراسر اروپا شناخته شد. هنر عطرسازی در دوران رنسانس ایتالیا رونق گرفت و در قرن شانزدهم با اصلاحات ایتالیایی به فرانسه رفت.

 

بررسی 7 مورد از فواید استفاده از عطر و ادکلن
مطالعه این مطلب

 

عطر در انگلستان

استفاده از عطر در انگلستان در دوران سلطنت هنری هشتم و ملکه الیزابت اول به اوج خود رسید. همه مکان‌های عمومی در زمان سلطنت ملکه الیزابت معطر بودند؛ چون او نمی‌توانست بوی بد را تحمل کند.

تولید عطر هم مانند صنعت و هنر، در قرن نوزدهم دستخوش تغییرات بسیاری شد. تغییر ذائقه و توسعه شیمی پایه‌های مدرن عطرسازی را ایجاد کرد.

 

عطر در روسیه

تولید عطر در روسیه پس از سال 1861 رشد کرد و در اوایل قرن بیستم در سطح جهانی گسترش یافت. تولید عطر در اتحاد جماهیر شوروی به بخشی از اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده در دهه 1930 تبدیل شد.

 

عطر در فرانسه

فرانسه به‌سرعت به مرکز اروپایی تولید عطر و لوازم آرایشی تبدیل شد. پرورش گل برای اسانس عطر که در قرن چهاردهم آغاز شده بود، به یک صنعت بزرگ در جنوب فرانسه تبدیل شد. در طول دوره رنسانس، فقط خانواده سلطنتی و ثروتمندان از عطر استفاده می‌کردند. صنعت عطر در قرن هفدهم بسیار گسترده شد و در سال 1656 انجمن صنفی عطرسازان تأسیس شد.

صنعت عطر در زمان لویی پانزدهم در قرن هجدهم به اوج رسید. دربار فرانسه به رایحه‌هایی که روزانه روی پوست، لباس‌ها، پنکه‌ها و مبلمان می‌زدند زبانزد بود. استفاده از عطر در فرانسه بسیار گسترده شد و در قرن هجدهم، گیاهان معطر در منطقه گراس فرانسه کشت می‌شدند که مواد خام صنعت رو به رشد عطر را در این کشور فراهم کنند.

 پس از به قدرت رسیدن ناپلئون، هزینه‌های گزاف برای تولید و مصرف عطر ادامه یافت. هر هفته دو لیوان ادکلن بنفشه به او می‌دادند. می‌گویند هر ماه از شصت بطری عصاره یاس استفاده می‌کرد.

به این ترتیب امروزه، فرانسه مرکز طراحی و تجارت عطر اروپایی است.

 

مجموعه آنیسه پرفیوم به‌عنوان تولیدکننده عطر و ادکلن با ارائه مطالب جذاب و خواندنی درباره صنعت عطر و ادکلن در جهان و ایران به شما کمک می‌کند انتخاب درستی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *