مقالات عمومی

چطور یک عطر خوب انتخاب کنیم

انتخاب عطر مناسب

انتخاب عطر مناسب معمولاً کمی دلهره‌آور است. شاید بتوانید تنها با بوکشیدن چند عطر مختلف یکی را انتخاب کنید، عطر همیشگی خود را با خیال راحت به‌صورت آنلاین سفارش بدهید یا با گفتن نامش به فروشنده، آن را بخرید. اما اگر بخواهید که عطرهای جدید را امتحان کنید بهتر است اطلاعاتی درباره انتخاب عطر داشته باشید. با در ذهن داشتن نکته‌هایی که در این نوشته به شما پیشنهاد می‌کنیم می‌توانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

 

بودجه خرید عطر را مشخص کنید

 عطر یک کالای لوکس محسوب می‌شود و ممکن است به خاطر قیمت آن انتخاب‌های شما محدود شود. قبل از رفتن به خرید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید چقدر پول خرج کنید. اگر عطر هدیه است، به بودجه خود، رابطه خود با گیرنده، شخصیت و وضعیت مالی گیرنده هدیه توجه کنید. توجه به این نکته‌ها به شما کمک می‌کند که محدوده قیمت دقیقی برای هزینه عطر در نظر بگیرید.

 

غلظت و ماندگاری عطر را در نظر بگیرید

عطرها بسته به قدرت ماندگاری نام‌های مختلفی دارند. به طور معمول، عطرهایی که ماندگاری بیشتری دارند گران‌تر هستند. معمولاً در قسمت اطلاعات نوشته‌شده روی بطری عطرها میزان ماندگاری آن‌ها را ببینید.

ادکلن با ماندگاری حدود دو ساعت کمترین غلظت رایحه را دارد و 3 تا 5 درصد روغن در مخلوط آب و الکل است. ادوتویلت عطر کمی غلیظ‌تری است و سه تا چهار ساعت ماندگاری دارد. این نوع عطر حدود 4 تا 8 درصد روغن دارد. غلظت روغن ادوپرفیوم‌ بالاتر از ادکلن است و ماندگاری آن حدود شش ساعت است که حاوی15 تا 18درصد روغن مخلوط با الکل است.

عطرهایی که بیشترین غلظت را دارند، قدرت ماندگاری بالایی دارند و در تمام طول روز دوام خواهد داشت. این عطرها 15 تا 30 درصد روغن مخلوط با الکل دارند.

همچنین بهتر است با توجه به نوشته‌های روی بطری‌ها به مواد تشکیل‌دهنده عطر توجه کنید که مواد آلرژی‌زا در آن وجود نداشته باشد.

 

بررسی 7 مورد از فواید استفاده از عطر و ادکلن
مطالعه این مطلب

 

خانواده عطر را محدود کنید

با توجه به سلیقه خودتان یا کسی که عطر را به او هدیه می‌دهید نوع رایحه‌ای که ترجیح می‌دهید در نظر داشته باشید. در این بخش درباره انواع رایحه‌ها توضیح می‌دهیم که بهتر بتوانید در این زمینه تصمیم بگیرید. بعضی از عطرها از ترکیب رایحه‌های مختلف ساخته می‌شوند اما عطرها به‌طورکلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. اگر نمی‌دانید چه نوع رایحه‌هایی را دوست دارید، نگران نباشید. در زمان انتخاب عطر در فروشگاه با درنظرداشتن این دسته‌بندی می‌توانید خانواده عطر موردعلاقه‌تان را تشخیص بدهید.

  1. عطرهای گلی: عطرهای گلی شیرین هستند و رایحه گل‌ای تازه‌بریده‌شده را دارند. رایحه‌های رایج مورد استفاده در عطرهای گلی عبارت‌اند از رز، اسطوخودوس، میخک و پرتقال. عطرهای گلی به دلیل رایحه شیرین و زنانه‌ای که دارند، محبوب‌ترین عطرها برای خانم‌ها هستند.
  2. عطرهای میوه‌ای: این نوع عطرها که بوی میوه‌ها، به‌ویژه مرکبات را دارند رنگ‌های رایج مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش، زردآلو، سیب و هلو هستند. به طور کلی این عطرها روشن و باطراوت هستند.
  3. عطرهای شرقی: این نوع عطرها، رایحه‌های ادویه‌ای‌ و مشک‌مانند دارند. بسیاری از آن‌ها حاوی ادویه‌هایی مانند دارچین و وانیل هستند
  4. عطرهای چوبی و خاکی: این نوع عطرها حاوی رایحه‌هایی مانند ترنج، خزه بلوط و عطر درختان مختلف هستند.

 

از دیگران بپرسید چه عطری می‌زنند

به عطرهایی که اطرافیانتان می‌زنند، دقت کنید و ببینید افراد مختلف با سلیقه‌های مختلف چه نوع عطرهایی استفاده می‌کنند. از اینکه از دیگران بپرسید چه عطری استفاده می‌کنند خجالت نکشید. این به عنوان تعریف از طرف مقابل هم حس خوبی منتقل می‌کند.

اگر از رایحه عطرهای دوستانتان خوشتان نمی‌آید، ببینید دقیقاً چه چیز آن را دوست ندارید. این اطلاعات و دانستن تجربه دیگران در انتخاب عطر به شما کمک می‌کند.

 

هنگام خرید عطر، عطر و ادکلن نزنید

هنگامی که به خرید عطر می‌روید، از محصولات پوستی معطر مانند لوسیون بدن، اسپری بدن یا حتی دئودورانت‌هایی با رایحه قوی استفاده نکنید. این رایحه‌ها می‌توانند حواس شما را از عطر منحرف کنند و با آن تداخل کنند.

 

تاریخچه عطر و ادکلن
مطالعه این مطلب

 

از فروشگاه معتبر خرید کنید

سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که عطر و ادکلن عمده‌ترین محصول آن است. اگر به فروشگاه پوشاکی بروید که تعدادی عطر نیز می‌فروشد، گزینه‌های زیادی ندارید و کارکنان آن ممکن است به اندازه کارکنان فروشگاه‌های عطر تخصص نداشته باشند.

فروشگاه‌های عطر با کارکنان باتجربه می‌توانند پیشنهادهای بهتری به شما بدهند.

 

از فروشنده کمک بخواهید

برای انتخاب عطر از فروشنده کمک بخواهید. اگر نمی‌دانید چه چیزی را دوست دارید، از فروشنده بخواهید  به شما اجازه بدهد یکی از محبوب‌ترین عطرها از هر چهار دسته رایحه را تست کنید. اگر عطر را به‌عنوان هدیه می‌دهید و نمی‌دانید گیرنده چه چیزی را دوست دارد، از فروشنده بخواهید تا محبوب‌ترین عطرها، به‌ویژه رایحه‌های گلی را به شما نشان بدهد؛ چون این عطرها محبوب‌ترین رایحه‌ها هستند.

 

در زمان خرید عطر فقط شش رایحه را تست کنید

در تست کردن عطرها زیاده‌روی نکنید. فقط شش عطر را تست کنید تا به حس بویایی شما فشار نیاید و بتوانید هر رایحه را کامل درک کنید.

 

ابتدا عطر را از بطری بو بکشید

 هنگامی که در حال آزمایش عطر هستید همان ابتدا عطر را روی پوست خود امتحان نکنید. از در بطری بوی عطر را استشمام کنید که اگر خوشتان نیامد بتوانید گزینه‌های دیگر را امتحان کنید. اگر واقعاً عطری را دوست دارید و فکر می‌کنید که می‌تواند انتخاب شما باشد مقدار کمی از آن را روی مچ دست یا آرنج خود اسپری کنید. حدود 10 ثانیه به عطر زمان بدهید تا الکل آن حل شود. بوی عطر در تماس با پوست شما کمی تغییر می‌کند، بنابراین مهم است که فقط انتخاب‌های برتر را روی پوست خود امتحان کنید تا بوی واقعی آن را متوجه شوید. بیش از یک عطر روی هر دست نزنید که رایحه‌ها با هم مخلوط نشوند.

 

بینی خود را با یک ماده خنثی تازه کنید

 بین هر تست عطر با بوییدن چیزی خنثی، مانند پوست یا پیراهن، حواس خود را تازه کنید. رایحه خنثی حس بویایی شما را تازه می‌کند تا بوی آخرین عطر با عطر بعدی که استشمام می‌کنید تداخل پیدا نکند. معمولاً در فروشگاه‌ها برای این کار از قهوه استفاده می‌کنند که روش بسیار خوبی است.

 

از فروشنده نمونه بخواهید

 اگر عطری را دوست دارید نمونه‌ای از عطر را در بطری کوچکی از فروشنده بخواهید. می‌توانید شیشه کوچک عطر را در طول چند هفته امتحان کنید و اگر آن را دوست داشتید بعداً بطری اصلی و بزرگ‌تر را بخرید. بیشتر شرکت‌های بزرگ عطر معمولاً چنین نمونه‌هایی را به شما ارائه می‌دهند.

 

مجموعه تولید عطر و ادکلن آنیسه به شما پیشنهاد می‌کند با استفاده از این روش‌ها انتخاب دقیق‌تری داشته باشید و عطر مناسبی را برای خود یا عزیزانتان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *